Rentals

booking service

Online fly bestilling
klik her:

Klik her og udfyld formularen

Direkte fly til Bulgarien - klik her

ring telefontider bulgarien kundeservice

Skip Navigation Links Home » Life Magazine » Steder at besøge

Skiferie: I Bulgarien er sneen billig
20.11.2010   Mirror
pic news

Victoria Ward fra Londen

Rejsebeskrivelse af Victoria Ward fra London som faldt for billige Bansko på sin første "rigtige" skiferie.

"Du vil være deroppe i slutningen af ugen," sagde min skiinstruktør da jeg skelede mod bjergets højeste punkt, som stikker op gennem toppen af skyerne.

Pfft. Jeg tvivlede oprigtigt det. Jeg har kun stået på ski én gang - på en skoleudflugt da jeg var 14. Jeg ville holde mig på begynder-bakkerne, og selv de gjorde mig nervøs. Jeg så for mig helikopterambulancer og at skulle ringe til kontoret for at sige, at jeg havde brækket mit ben.

Jeg stillede mig op i rækken med de andre begyndere, trak min hjelm ned og skar tænder.

Jeg er nødt til at indrømme, at jeg var lidt usikker på skiløb i Bulgarien. Hvis det virkelig var så godt, hvorfor tager mine ski- og snowboardinggale vennerne altid til Frankrig, Østrig eller USA? Nu kan jeg kun formode, det er fordi de simpelthen ikke ved bedre.

En enorm vinterlegeplads
Ski-resortet Bansko ligger tre timers kørsel fra lufthavnen i Sofia. Beliggende ved foden af Pirin-bjergene, er dette UNESCO's World Heritage Site dybest set en enorm legeplads for vintersport.

Pisterne har en samlet længde på 70 kilometer fordelt på 17 pister og sæsonen er fem måneder lang. Enorme summer er blevet investeret i området og det er nu en overset perle.

Vi ankom til Strazhite Hotel sent om aftenen, trætte og tungt belæssede med sportsudstyr.  Uden idé om hvad der ventede os, blev vi glædeligt overrasket over at gå ind i et rummeligt og moderne hotel med pejs i det ene hjørne og en bar i det andet.

Vi blev vist til vores værelse og fortalte at være på pubben overfor gondolliften kl. 8:30. 08:30!? Bestemt ikke min sædvanlige form for ferie. Men vi vovede udenfor og fandt en dejlig lille taverna som solgte store pizzaer. Vi bestilte en dejlig flaske bulgarsk rødvin og glemte hurtigt den tidlige start næste dag.

Næste morgen vågnede vi op med lette tømmermænd og var lettede over at opdage at gondolliften lå meget tæt på hotellet. Vi travede op ad en bakke i et par minutter, udfyldt nogle formularer og blev introduceret til det team af instruktører i hvis hænder vores liv ville være i den næste uge. Efter at være blevet udstyret med skiudstyr gik turen til liften.

Efter 20-minutters rejse over sneklædte grantræer, ankom vi til toppen hvor der findes restauranter, en bar og en butik. Jeg forlod liften, skuede ud over de hvide bakker og tog en dyb indånding. Hvor ren og frisk det var - en million miles væk Londons smog og trafikerede gader.

Vi startede med to timers undervisning om morgenen og endnu to om eftermiddagen. Min kæreste som er en fantastisk snowboarder og jeg blev enige om vi skulle løbe på ski, så vi kunne tilbringe tid sammen.

Tingene gik ikke så godt som jeg havde håbet på. Vores tapre instruktør Petar tilbragte den første lektion med at se mig falde fladt på mit ansigt igen og igen - og jeg havde ikke engang nået den mindste af bakkerne endnu, endsige et bjerg.

Ved frokosttid var vi klar til noget suppe eller en skive pizza - et godt køb på £ 5, især sammenlignet med den ublu priser på nogle af de mere etablerede skisportssteder i Europa.

Med nogle grundlæggende erfaringer i posen, føres vi til en slæbelift og følger snart efter Petar i en blid slalom. Jeg tilbragte stadig lige så meget tid liggende i sneen som stående på den og var glad for at jeg havde investeret i noget godt skitøj.

På den anden dag vi fik at vide, det var tid til at prøve den 7 km. lange "ski vej", der snor sig tilbage til Bansko. Jeg trak skibrillerne fast ned over øjnene. Endelig begyndte jeg at føle mig som en rigtig skiløber! Men min nyfundne selvtillid forsvandt brat, da Bulgariens junior ski team (med en gennemsnitlig alder på ca. 20) kom ræsende ned ad skråningen i perfekt enkeltkolonne.

Selvtilliden fik endnu et knæk, da jeg fulgte min gruppe ned ad en bakke, der nærmest lignede frit fald. Den eneste måde at overvinde den oplevelse var med en spa-session og varm vin.

Bansko har masser af billige små restauranter og værtshuse. Maden er på ingen måde fem-stjernet, men hvis du er tilfreds med en øl og en tallerken med pasta, er der ikke meget at klage over.

Der er masser af mehanas (traditionelle bar eller restaurant), der serverer lokale tapas, et par gode italienske restauranter og masser af tavernaer hvor man får meget for pengene og levende musik.

De fleste aftener tog vi vores ømme lemmer til hotellets spa. Og med start kl. 07.30, faldt vi i søvn kl. 22:00, men der er masser af pubber, der er åbne til kl. 06:00.

Anden dag på bjerget
Allerede den anden dag gik det meget bedre. Snart var jeg på en stolelift og snart på en anden. Det begyndte at føles som om alle de brede, åbne pister var vores når vi løb ned af ned ad bjergsiden efter hinanden, hurtigere og hurtigere.

"Læn dig ind mod skråningen! Op! Ned! Twist! Bøj knæene!" råbte Petar. "Hvorfor falder du?"

Til tops
Og den sidste dag gik det som forudsagt. Vi tog stoleliften til bjergets højdeste punkt.

Det var en utrolig følelse at stå der over skyerne og jeg var ivrig efter at komme i gang.
Vi svansede ned ad skråningen sammen, styrede uden om træer og andre forhindringer og øvede vores parallelle sving.

Bansko kommer formentlig ikke på listen over verdens top 10 skisportssteder, men det er endnu en grund til at komme her - før horderne opdager og invaderer dette sted. Sneen kvalitet var fremragende - lige så god som de bedste skisteder i Alperne. Der er pister for enhver smag og masser af off-piste action for adrenalin junkies.

Bulgarien er ikke så glamourøst som nogle ski-destinationer, men det er svært at klage, når en fadøl ikke koster meget mere end £ 1. Den omstændighed, at ingen går op i om du er iklædt det nyeste designer gear gør ferien mere afslappet. Der er masser af tilbud til børn, så her er også familievenligt.

Go Back | Post your comment | Print |

bulgarien keywords Your Comments

bulgarien keywords Comments:
Name:
Date:
bulgarien keywords

bulgarien keywords Post your comment   bulgarien keywords

Name*
Comment*

email * (not showed)

cijfye
security code *

please enter the security code*

Gallery
Blog

Ring alle dage 08 - 21

De bedste vine fra bulgarien

gooflifebulgaria
Sitemap | Links
Copyright © 2007 Skandinav Invest OOD. All rights reserved.