Rentals

booking service

Online fly bestilling
klik her:

Klik her og udfyld formularen

Direkte fly til Bulgarien - klik her

ring telefontider bulgarien kundeservice

Skip Navigation Links Home » Life Magazine » Steder at besøge

Forår i Pamporovo - de bulgarske bjerge
19.03.2010   Af John og Jytte Sigfredsen
pic news

Vi starter turen i Bulgariens anden største by, Plovdiv. Vores bestemmelsessted for denne uges ferie i bjergene er Pamporovo, der ligger på en bjergtop i det sydlige Bulgarien. Vi har lejet en toværelses lejlighed og er lidt spændte på, hvordan alt vil være, når vi når frem. Vi ser de mørke bjerge foran os mens lidt sol flakker hen over landskabet og lyser op på de steder, der giver den lov.

Vi er kun os to af sted denne gang og vi har vandretøj og –støvler med, idet vi ved, at der er mange muligheder og meget smukke områder at vandre i i Rodopibjergene.

Fra Plovdiv til Pamporovo er der ca. 80 km. Allerede lidt efter vi forlader den store by begynder oplevelserne. Vi handler ind i en lokal købmandsbutik i Assenovograd. Vi køber en 2 liters øl, et nybagt brød og 6 kæmpestore flotte og friske bananer. Alle disse herligheder koster 8 leva.

Fra Assenovograd begynder bjergene og hele resten af vejen op til Pamporovo ser vi bjerge. Det er den smukkeste vej og vi lapper i os al den overdådighed og selvom der er så meget smuk natur, får vi ligesom slet ikke nok.

Pamporovo bulgarske bjergePottemagerens værksted
Et stykke oppe møder vi den pottemager, hvor vi er blevet anbefalet, at gøre et holdt. Det er virkelig på samme tid sødt og spændende at gå og kigge på alle de potter og tallerkener og gamle ting og sager og vi fornemmer at lidt af  Bulgariens historie komme ind under neglene på os.

På stedet er der en restaurant, som ligner et gammelt skur udefra. Det er kun fordi vi er blevet anbefalet at gå derind, at vi gøre det. Her oser det af lige så meget hygge og varme og kultur og vi bestiller mad hos den engelsktalende venlige dame, der spørger, hvor vi kommer fra. Vi får salat og huskede kun at bestille én portion til deling. Bagefter får vi hver vores ret, omelet og kartoffelpandekage samt to store øl. Pudsigt nok koster disse herligheder også 8 leva i alt.

Lidt efter vi forlader stedet står der pludselig en ko med en meget tyk mave lige i vejkanten, jo vi får sandelig stimuleret vores sanser.

The nice apartment
Vi finder nu lejligheden og bliver meget overrasket over så flot den er og forstår nu, hvorfor dem i komplekset kalder den for ”the nice apartment” – også 24 timers vagten, som ellers kun taler bulgarsk. Nåhh… hvor føler vi os godt tilpas her med det samme, dog er der lidt koldt, men heldigvis er der en pejs,  brænde og optændingsblokke. Vi indretter os og får fundet noget mad frem, som vi spiser i den hyggelige stue foran brændeovnen.

I morgen vil vi køre lidt rundt i området og forsøge at finde nogle af de specielle steder, der er beskrevet i vores guide.

….nej men vi er ikke kommet i seng endnu, selvom klokken er tolv og vi har rejst det meste af dagen..

Det er morgen nu og vi spiser vores medbragte brød, smør og ost og drikker dejlig kaffe. Vi ser fra vinduet ned mod Pamporovo by og den anden vej mod bjergene, som er et aktivt skiområde om vinteren. Der er mange træer omkring komplekset Perla, som tager en del af udsigten.

Rodophi bulgarske bjerge bjergformationer pamporovo wonderfull bridgesFantastiske bjergformationer
Efter morgenmaden kører vi til ”Wonderfull bridges”, som viser sig at være nogle fantastiske bjergformationer, hvor vandet har brudt igennem og derved lavet disse ”broer”. Både broerne og vejen dertil er endnu mere wonderfull end vores tur herop i går. Vejen er meget smal og rigtig spændende.

Da vi kommer ned på the ”ancient road ” igen drejer vi til højre mod en lille landsby, der, lige som alt det andet, virkelig er et besøg værd. Her kommer Bulgariens historie ikke bare op under neglene, men ind under huden. Prøv det!!!!

Vi vender nu tilbage til lejligheden opfyldt af fantastiske oplevelser og smukke billeder brændt ind på nethinden for altid….

Ud og vandre
Men, vi er slet ikke færdige, for vi skal jo ud og vandre. Vi aftaler at tage til Yogadina hulerne og Djævelens hals i morgen!!!

Tidlig morgen og vi kører straks efter morgenmaden af sted mod Devin. Igen er vejen lige så smuk, som vi nu efterhånden er blevet lidt forvent med. Bjerge bjerge og bjerge. Vi kører gennem en særlig smuk gammel by, Siroka Laka. På vejen passerer vi et fint lille vandfald, som slet ikke er så lille endda og kan ses fra vejen.

Vi ankommer nu til det sted, hvor vi vil begynde at vandre. Der er 7 km til Yogadina hulerne og det er ikke muligt at beskrive hvor frygtindgydende bjergene er på den her tur – og lidt koldt ned ad ryggen løber det!! Det er også muligt at køre vejen i bil.

Vi kommer til hulerne og spiser vores madpakke. Vi bestemmer at det ikke er denne gang vi ser hulerne, da vi har planer om at fortsætte vores vandring til byen Yogadina og videre over bjergene til Djævlens Hals.

Djævelens Hals
I Yogadina ophører vejen og nu er der kun sti. Vi går i mindst et par timer hen over bjergene med  små græsmarker og skove. Trætheden begynder at melde sig – også den psykiske, for vi ved ikke, hvor lang vej der er endnu. Pludselig når vi frem til en vej, der fører os til Djævelens Hals, hvor vi tilbringer en times tid og holder pause. Vi fortæller ikke mere, men opfordre til at I selv tager derhen!!

Der er stadig rigtig lang vej tilbage til bilen og vi er nu meget trætte, MEN VEL… ingen vej uden om, bare i gang med de ømme hofter og ben…..

lejlighed Rodophi Perla bulgarske bjergeNu ejer vi selv en bid af dette paradis
Trods strabadserne havde vi slet ikke fået nok, og snart var vi selv de lykkelige ejere af en lejlighed i Rodopibjergene. Der er så  mange ting at opleve i området, hvor vores lejlighed ligger, hvis I er naturmennesker!

Du kan også få en dejlig ferie i dette lille paradis! Læs mere om lejligheden i Rodophibjergene på vores egen hjemmeside. Rigtig god tur!!

John og Jytte

Go Back | Post your comment | Print |

bulgarien keywords Your Comments

bulgarien keywords Comments:
Name:
Date:
bulgarien keywords

bulgarien keywords Post your comment   bulgarien keywords

Name*
Comment*

email * (not showed)

wpbqew
security code *

please enter the security code*

Gallery
Blog

Ring alle dage 08 - 21

De bedste vine fra bulgarien

gooflifebulgaria
Sitemap | Links
Copyright © 2007 Skandinav Invest OOD. All rights reserved.